söndag 28 augusti 2011

Fototriss del 146: Vid vatten

Min fototriss denna vecka kommer ifrån olika platser i vårat avlånga land. Strömstaren är en fågel som hela sitt liv lever vid ett rinnande vatten. En trastfågel som dyker till botten för att finna sin föda. Stångehuvud vid Lysekil, är ett natureservat och här har vi ett hus vid vattnet som har blivit fotograferat många gånger av både landkrabbor och sjöfarare. Det är vid Lyskil som den röda bohuslänska graniten börjar och vi säger skämtsamt att här börjar kusten för oss fotointrersserade. Den sista bilden är på en vattenklöver, man hör på nanmet att den växer i vatten, sjö och åstränder. Tämligen allmän och blommar i maj till juni. Kan vara svårfotad på grund av att man kan bli blöt om fötterna.



Strömstare

Stångehuvud

Vattenklöver

14 kommentarer:

  1. Kanonbilder som alltid.

    SvaraRadera
  2. Vackra och proffsiga bilder!

    Tack/Glad söndag.

    SvaraRadera
  3. Triss i tre fantastiskt vackra bilder.. alla får en guldstjärna av mig..:)

    SvaraRadera
  4. Vackra! Bild nummer två är magisk :)

    SvaraRadera
  5. Urläcker triss! Sista bilden tycker jag extra mycket om :)

    SvaraRadera
  6. Oj vilka vackra foton. Solnedgången är så vacker!

    SvaraRadera
  7. Så vackra bilder,

    SvaraRadera
  8. Vackra trissbilder, minst sagt. Väldigt fina färger och former (och bra text till).
    Kom att undra vad ”Stånge” i ”Stångehuvud” står för. I Oskarshamn på östkusten, där jag växte upp, finns ett klippigt område, med många äldre sommarhus, vid havet som heter ”Stångehamn”. Det känns som om ursprunget är detsamma.

    SvaraRadera
  9. Jättefina bilder!
    Kan inte riktigt säga vilken som är favoriten.
    kram

    SvaraRadera
  10. Underbart, vill ut i vattnet till vattenklövern!!!

    SvaraRadera
  11. fantastiska foton helt enkelt, gillar den med solnedgången! Jag hittade den söta vattenklövern i somras också och blev blöt om både ben och fötter, men det var det värt, här är resultatet: http://jennydfoto.wordpress.com/2011/08/02/sma-rosa-blommor/

    SvaraRadera
  12. Vackra bilder alla tre! Men nummer två tilltalar mig mycket. Färgerna, stämningen ... Fantastiskt!

    SvaraRadera
  13. Fantastiska bilder, mittenbilden är min favorit. Underbart fångat. :)

    SvaraRadera

Ge gärna en kommentar eller en åsikt om mina inlägg och bilder