tisdag 24 juli 2012

Finlands resa.

Nu har stunden kommit och vi åker på semester till Finland. Vi kom fram till Stockholm tidig eftermiddag och vi tackar vår an Gps för att vi kom till Varta hamnen där Silja Line avgår. Körde ombord och fann hytten med galans, och snabbt upp på soldäck för att njuta av det varma solskenet som var på soldäck. Beställde något gott att dricka och så kom det en regnskur så klart. Men vi klarade av regnskuren och vi väntade på avgång. Gick till aktern på båten och plåtade lite andra fartyg och så lite måsar. Nu började däckplåten att vibrera och båten lämnade Stockholm.

Det kliar i örat!!

Vi åt en god oxfilegryta ombord och mätta och belåtna så gick vi till kojs. Nästa morgon vaknade vi i Helsingfors. Sveaborg hälsar oss välkomna till Finland. Gustav Vasa Grundade staden och på den tiden fanns det bara ca 1500 personer i Helsingfors.

Sveaborg

På denna resa var höjdpunkten att vi skulle åka en kanaltur till rysska Viborg. Båten avgick ifrån Lappeenranta och vidare till Saima kanal. Vi ska slussas igenom 8 st slussar varav den djupaste är ca 13 meter. Saima kanal är den längsta kanalen i Finland. Den sträcker sig ifrån Saimen till Viborska viken i Ryssland. Det är en fallhöjd på 80 meter. Kanalen blev färdig år 1856 lagom till Tsaren Alexander skulle krönas. Den stängdes 1940 då gränsen drogs tvärs över kanalen. 1963 öppnades den igen och Finland fick arrendera kanalen av ryssarna.

Efter ca 5 timmar kom vi fram till Viborg. Staden har tillhört Sverige och Finland men tillhör numera Leningrad oblast Ryssland. I staden bor det ca 80 000 personer. Den präglas mycket av äldre finländsk arkitektur.
Viborg är idag en mycket sönderfallen stad, och det har påbörjat stora restaureringar av staden.
Vi angjorde bryggan och det var fotoförbud över vissa delar av staden pga tullen.
Det tog oss en timma att passera pass tjänstemännen och man håll på att bli tokig.
Ändå hade vi skickat kopior på våra pass tre veckor innan resan. Men igenom kom vi till slut.

Brandkåren övar!!

Åt det här hållet fick man fota.

I mitten av bilden ett av Gustav Vasas försvarställningar.

Saluhall

Vi åkte på en rundtur och väl var det för då får man se vad staden har att erbjuda i se värdigheter.
Tiden går snabbt och vi styrde åter kosan mot hamnen och pass tjänstemännen.
Det tog lika lång tid åt andra hållet också.
Men man ska inte klaga för vi har haft en fantastisk båttur och rundvandring i staden.
Denna resa kan rekommenderas men var ute i god tid för biljetterna går snabbt åt.

Viborg slott.

Viborg slott är en borg belägen i staden Viborg. Borgen grundades 1293 av den svenske riksföre ståndaren Torgils Knutsson.